Bármilyen konfliktus okozta is dühkitörését, törekedjen arra, hogy biztonságos keretek között vezesse le indulatait és ne ártson vele másoknak. Tudatosítsa magában, hogy a harag nem jó tanácsadó, amit most érez, és ahogy most gondolkodik, olyan cselekvésre készteti, amit később megbánhat. Az átélt indulatot címkézze nyugtalanságnak, izgatottságnak és váljon az átélt érzelmi állapot tudatos megfigyelőjévé! Hogyan? Lássuk!
Betekintés az érzelmi zsarolás, a manipuláció, az indulat és az agresszió világába. A konfliktusok sokrétű jelenségvilágának feltérképezése, és a kezelési praktikák széles tárházának áttekintése pszichológus szemmel. Azok számára, akik elhatározták, hogy kezükbe veszik életük irányítását és készen a változásra a megoldások útját járják. Ossza meg velünk saját konfliktusai történetét, véleményét a témáról, illetve azokat a bevált fogásokat, amelyek mások számára is hasznosak lehetnek!
Keresés ebben a blogban
2013. január 15., kedd
Konfliktusstílusok és önismeret – Hogyan szoktam viselkedni a nehéz helyzetekben?
Kenneth W. Thomas világszerte
elismert konfliktus kutató, számos konfliktuskezelő tréning népszerű segédanyagának
szerzője. Ralph Killmann-al közösen fejlesztették ki a Thomas-Kilmann Konfliktusstílus-modellt,
amely útmutatást nyújt ahhoz, hogy megismerjük hogyan szoktunk reagálni a nehéz
helyzetekben. Részletesen bemutatja a versengés, az együttműködés, az
alkalmazkodás, az elkerülés, illetve a kompromisszum-kereső stratégia jellegzetességeit. Arra is felhívja a figyelmet, hogy minden stílus hasznos
lehet, ha tudatosan és a megfelelő helyzetekben alkalmazzuk. Lássuk, miről
árulkodnak az egyes típusok!
2013. január 14., hétfő
Mi fán terem a konfliktus?
A konfliktus szó a latin „configere” szóból származik, amelynek jelentése összeütközni, egymásnak ütődni. Friedrich Glasl német konfliktuskutató definíciója szerint a konfliktus egy interakció, melyben az egymástól bizonyos mértékig érzelmileg vagy hierarchikus értelemben függő felek között összeegyeztethetetlenség mutatkozik, és azt egyikük vagy mindketten sérelemként élik át. Akkor keletkezik, ha egyik vagy mindkét fél kívánságai, elvárásai, és igényei, valamint a megélt valóság között eltérés mutatkozik, és az a konfliktus elszenvedőjét érzelmileg kellemetlenül érinti, önértékelését negatívan befolyásolja, illetve a számára fontos értékeket veszélyezteti.
A konfliktus, mint lehetőség
„Uram, (…) Őrizz meg attól a naiv hittől, hogy az életben mindennek simán kell mennie!
Ajándékozz meg azzal a józan felismeréssel, hogy a nehézségek,
kudarcok, sikertelenségek, visszaesések az élet magától adódó ráadásai,
amelyek révén növekedünk és érlelődünk!
Küldd el hozzám a kellő pillanatban azt, akinek van elegendő bátorsága
és szeretete az igazság kimondásához!
Az igazságot az ember nem magának mondja meg, azt mások mondják meg nekünk.”
Antoine de Saint Exupéry: Fohász
Legyünk őszinték! A konfliktusokat egyáltalán nem kedveljük. A megoldatlan, feszültségteli helyzetek megkeserítik az életünket, fájdalmat és szenvedést okoznak. Sokszor testi-lelki bántalmazást kell elszenvednünk azoktól, akik mesterien keltenek bűntudatot bennünk, és előszeretettel kihasználják gyenge pontjainkat. A bántalmazó fél ugyancsak boldogtalan azokban a kapcsolatokban, amelyeket egyéb alternatíva híján újra ás újra tönkretesz. A felismerés és a belátás sokszor nehéz, legtöbbször a másikat hibáztatjuk mindenért és nehezen látjuk be saját felelősségünket egy-egy helyzetben. Mi hát a megoldás? A konfliktusok színterét nem kerülhetjük el. A változás kulcsát a konfliktusok vállalása és megfelelő kezelése hordozza életünkben.
Címkék:
agressziókezelés,
asszertivitás,
düh,
dühkezelés,
indulat,
indulatkezelés,
konfliktuskezelés,
manipuláció,
manipuláció kezelése,
önérvényesítés
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)