Keresés ebben a blogban

2020. január 22., szerda

Ne húzzam fel magam? De ha már késő...


Párkapcsolati helyzetekben és a gyermekeddel  kipattanó konfliktusoknál nálad van a helyzet kulcsa, ha meg tudod őrizni a hidegvéred és nem hagyod, hogy behúzzon a vitatkozás ringjébe a másik dühe, vagy feszültsége. Na de hogyan ne légy ideges, ha már egyszer az vagy? Fontos kérdés. Ha már egyszer ideges vagy, hát megtörtént, és az is rendben van, hogy abban a pillanatban nem tudsz másként érezni. Mi akkor a teendőd?



Amikor frusztrált vagy dühös vagy, és neheztelsz a másikra, ismerd fel, hogy rajtad kívül álló dolgokra fókuszálsz. A másik személyére vagy a szituációra, ami abban a pillanatban jogosnak megélt ellenérzést vált ki belőled. Lehet, hogy másképpen látsz valamit, lehet, hogy akadályba ütközöl, és tehetetlen vagy, lehet, hogy kétségbestél, mert úgy érzed, nem hallanak téged és nem figyelnek rád. Úgy érzed, elvesztítetted a kontrollt.

Tanuld meg a dühös érzéseidet jelzésként azonosítani, amikor könnyebben támadsz és csak az jár a fejedben, hogy mit rontott el a másik, és miért nincs igaza. Amikor eljön ez a pillanat, használd ezt a felismerést arra, hogy kilépsz a helyzetből, és időt hagysz magadnak, hogy elpárologjanak belőled az erős érzelmek, és a vádak helyett a saját megéléseidre tudj összpontosítani, és kapcsolódj a másik szemszögével is. Ez sosem azt jelenti, hogy feladod a saját igazságodat, csupán ügyesen dolgozol azon, hogy a másikat megnyisd az üzenetednek, miközben empatikus vagy a másik szemszögével is, és keresed a mindkettőtök számára elfogadható megoldást.

A dühödre való felfigyelés tehát a legjobb pillanat a kilépés gyakorlására, jusson eszedbe, hogy a hasi légzésre is figyelj. Ez visszahat az idegrendszeredre, az agyad működésére, könnyebben tudsz problémamegoldó üzemmódba váltani, lecsillapodnak a heves érzelmek benned és dönteni tudsz arról, mi a legjobb stratégia a helyzet megoldására. Az a célod, hogy eljuss oda, ahol nem a dühöd veszi át az irányítást, hanem a nyugodt, semleges közzépontodból tudsz reagálni.

Ha a kilépésre nincs módod, mert a konfliktus partnered nem engedi, hanem dühösen követ téged és követeli, hogy azonnal hallgasd meg, akkor még közösen is dolgoznotok kell a kilépés elfogadható szabályain. Érdemes figyelned arra, hogy mindig kommunikáld a kilépés szándékát. Lehet, hogy az elején még kiabálva fogsz visszautalni a megbeszélt szabályra, aztán ahogy egyre több békésen megoldott helyzeten vagytok túl, a partnered is könnyebben enged, amikor jelzed a kilépési szándékodat. A szabályokról, a sikerekről, kudarcokról, mindig nyugodt pillanatban beszélgessetek.

Emlékezz rá, hogy a vita hevében nem lehet beszélgetni, mert könnyen eltűnik a tisztánlátás!

ETS.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése