Keresés ebben a blogban

2017. május 10., szerda

Játékos mindfulness gyerekeknek


Miért hasznos a mindfulness technikák rendszeres gyakorlása az indulatkezelésben? A válasz nagyon egyszerű, a mindfulness gyakorlatok segítenek elcsendesíteni a zaklatott gondolatokat, az "itt és most" megtapasztalásával növekszik a tudatosságunk, és könnyebben tudunk a megfigyelő jelenlét bölcsességével rátekinteni zaklatott érzéseinkre. A hatékony indulatkezelés egyik kulcsa, ha a jelenlét megtapasztalását napi szokásunkká tesszük. Mindez természetesen nemcsak a felnőttek, hanem a gyerekek számára is hatékony segítség. Íme, néhány játékos mindfulness gyakorlat, ami segít megtanítani gyermekünknek, hogyan figyeljen a légzésére, és élesítse ki a figyelmét a jelen pillanat érzékelésére egyszerűen és mókásan.

Próbáljuk ki a szuszmancsot!

Helyezzük a gyerkőc kedvenc plüssállatát a hasára, ahogy háton fekszik az ágyon vagy a földön! Kérjük meg, hogy figyeljen a légzésére, és kövesse, hogyan emelkedik és süllyed az állatka a pocakján! Figyelje meg azt is, mi változik, ha kiegyensúlyozza a belégzés és a kilégzés ritmusát négy számolás erejéig. Kérdezzük meg tőle, hogy érzi magát, és hogy érzi most magát az állatka?

Tanítsuk meg a pókember meditációt!

A pókember csodálatos képességei közé tartozik, hogy képes meghallani a leghalkabb hangokat is, amikor pedig minden figyelmét a hangokra irányítja, a zavaró gondolatok eltűnnek az elméjéből. Minél többet gyakorolja gyermekünk a pókember meditációt, annál könnyebben tud egy dologra figyelni egyszerre, és megtanulja magában elcsendesíteni a zaklatott érzéseket.

A következő gyakorlathoz csengőre lesz szükségünk. Kérjük meg gyermekünket, hogy képzelje azt, hogy ő pókember, csukja be a szemét és figyeljen a csengő hangjára! Amikor már nem hallja a csengő hangját, tapsoljon egyet! A gyakorlatot háromszor ismételhetjük, kérdezzük meg, mi változott, mit tapasztalt?

Pókember újabb különleges érzékelését tapasztalhatja meg gyermekünk, ha kitartó marad a gyakorlásban. Adjunk különböző tárgyakat a kezébe és kérjük meg, figyelje meg csukott szemmel, milyen a felülete, érintése, ahogy pókember érzékeli. Milyen illatot érez, amikor megszagolja? Most pedig nyissa ki a szemét és figyeljen meg olyan részleteket a tárgyon, amiket hétköznapi szemmel nem venne észre, de pókember érzékelésével most ezeket is meglátja. Tapasztalja meg azt is, milyen érzés, pókember érzékelésével átélni az ízeket. Kóstoljon gyümölcsöket, figyelje meg, milyen érzés, amikor kézbe veszi, és milyen ízt érez, amikor megkóstolja?

Tanítsuk meg gyermekünknek, hogy megvan az ereje és a különleges képessége, hogy pókember érzékelését újra és újra megtapasztalja, amikor csak akarja, különösen, ha szüksége van egy kis pihenésre, és jól esne megszabadulni, a kellemetlen, zaklató érzésektől. Nincs más dolga, mint megnyitni magában ezt a különleges adottságot. Minél többet gyakorol, annál ügyesebb lesz!

Hívjunk segítségül kavicsokat, üveggolyókat vagy ásványokat is a gyakorláshoz!

Válasszuk ki azokat a darabokat, amik a virágot, az eget, a sziklát és a madarat jelképezik. Közösen megfesthetjük a kiválasztott köveket, a színeket együtt is kitalálhatjuk. Bármilyen formájú, színű vagy nagyságúak lehetnek az ásványokat, tengeri vagy tóparti kövek, esetleg üveggolyók, amiket használunk. Külön zsákocskában gyűjtsük őket!

Mindegyikhez rendeljünk olyan megerősítő gondolatokat, amik segítik az összpontosítást, és tanítsuk meg ezeket gyermekünknek! Mesét is kitalálhatunk hozzá, amikor csak szükséges, adjuk a gyerkőc kezébe a köveket és emlékeztessük a történetre, amiben elmagyaráztuk neki, mi tegyen, ha dühös.

A megerősítő gondolatok:
“A virág segít a légzésre figyelni.”
“Az égbolt kékje segít elcsendesíteni az érzéseket.”
“A szikla segít stabilnak maradni.”
“A madár segít máshonnan szemlélni, ami történt.”

ETS.

Ajánlott oldalak:
http://kidsrelaxation.com
http://www.huffingtonpost.com



A harag alvó vulkánja - Interjú a várpalotai kettős gyilkosságról
Dühös vagyok, mit tegyek?
Az agressziókezelés művészete - Dühös emberek a láthatáron
Agresszió az ádáz bestia. Jó vagy rossz?
Terápiás székben az indulat
Az erőszak génje - Tehetünk valamit az öröklött hajlamokkal szemben?


Kérdés az Olvasóhoz:


Ön milyen mindfulness játékokat játszik gyermekével?




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése